Ačkoliv dobrý lék je velmi hořký, moudrý člověk tě bude přemlouvat, abys jej požil - ví totiž, že zažene tvoji nemoc.

Kronika Cou-čuan, 721-480 př.n.l.

Diagnostika

Diagnostika je přemostěním mezi předkládanými zdravotními problémy nemocného a terapeutickým plánem, který má dané obtíže odstranit. Klienti, kteří nás navštěvují, zpravidla již absolvovali diagnostický proces provedený metodami konvenční medicíny. Proč tedy ještě diagnostika čínská? Důvod je vyjádřen ve starém čínském rčení - Yibing tongzhi, tongbing yizhi - stejná nemoc, různá léčba, různá nemoc stejná léčba. Jednodušeji na příkladu - čínská medicína rozeznává 12 příčin bolestí hlavy a pro každou z nich užívá jiných terapeutických metod. Nestačí tedy říct - "mám migrénu" a čekat, že terapeut otevře kuchařku akupunkturních bodů a napíchne jehly na "migrénu". Pokud má vybraný postup zabrat, musí se sledovat individualita - nejenom o jaký typ bolesti hlavy jde, ale i o jaký typ nemocného se jedná. Je klient unavený, "přepráškovaný" analgetiky, podrážděný? Navíc se sledují i jiné doplňující charakteristiky - mění se bolest vlivy počasí, denní dobou, cyklem u žen? Druhá část výroku je o tom, že zdánlivě nesourodá onemocnění se mohou upravit stejným postupem. Opět jednoduše - po mnoha probdělých nocích nad učením jsme unavení, což se u někoho projeví opět třeba bolestí hlavy, u jiného zas pocitem těžkých nohou, či jejich otokem.

Ačkoliv by první měl být léčen "něčím na bolest" a druhý zase na žíly dolních končetin, je v čínské medicíně podána stejná bylinná směs, určená k "nadzvednutí yangové energie", tedy k zlepšení výživy hlavy (mozku) a odlehčení nohou. Samozřejmě spolu s pořádným vyspáním se v uvedeném případě.

Aby se správně poskládala diagnostická mozaika zohledňující hlavní onemocnění, vlivy okolí na něj, typ pacienta neboli "terén", na kterém se nemoc vyvinula, využívá se kombinace několika postupů:

Naslouchání - hodnotí kvalitu hlasu a další přídatné "zvuky" - dýchání, vzdychání, chrapot, atd.

Dotazování - palba otázek, mapující organizmus z pohledu tělesného, duševního i energetického. Jde o staletí kodifikovaný soubor dotazů, včetně takových, na které se běžně praktický lékař neptá - vztah k teplu či chladu, vztah k počasí, zhoršování se obtíží tou kterou emocí, denní dobou apod.

Pozorování - hodnotí se vzhled, celkový "esprit", jiskra v očích, držení těla (vše neprozradíme, abychom vás neovlivňovali v případě, že se k nám objednáte). Patří sem i pozorování jazyka, což je metoda rozvinutá v čínské medicíně do nečekaných detailů a spolu s pohmatem pulzu patrně nejvíce využívána. Diagnostika není jednoduchá, tedy terapeut se nedoví, který orgán je postižený a co mu je, jazyk reflektuje spíše celkový stav, který může za dané onemocnění. Ke stanovení správné léčby, která pouze nezatlačí příznaky, ale nemoc vyléčí, je tedy diagnostika z jazyka nezbytná.

Jazyk je pro terapeuta čínské medicíny otevřeným chorobopisem. V diagnostice se využívá již déle než dva tisíce let. Obyvatelé Tibetu se zdravili vypláznutím jazyka, což znamená asi tolik, jako "tak a nyní o mně již víš vše".

Palpace - pohmat oblastí těla, kudy probíhají akupunkturní dráhy a na nich ležících bodů, sloužících jako signální světla nemocí. Eventuelně i pohmat problematických částí organizmu - břicha, bolavých nohou, apod.

Patří sem i další známá a na první pohled tajemná metoda vyšetření pulzu. Tato metoda je s spolu s vyšetřením jazyka metodou, bez které to v čínské medicíně nejde. Její zvládnutí je obtížnější, v rukou znalého diagnostika je však opět nástrojem k nezaplacení. Pohmat pulzu se provádí na obou zápěstích, která se rozdělí do tří sekcí. V každé sekci je místo pro vyšetření jedné části organizmu. Pozor, opět však nejde pouze o anatomické části, ale i o "části energetické a mentální". No a v každé sekci se rozeznávají tři hloubky palpace - povrchová, střední a hluboká. Vzhledem k tomu, že existuje 27 druhů pulzů (dle některých o trošku více), si můžeme vynásobit 3 sekce na zápěstí krát dvě zápěstí krát 3 hloubky palpace a to celé krát 27 druhů pulzů a získáme počet proměnných, které musí chudák terapeut sledovat. Naštěstí v praxi je systém trochu jednodušší.

Celý diagnostický proces potom ústí k sestavení diagnózy, znějící v duchu terminologie čínské medicíny. Odsud je již pouze krůček k správnému určení léčby, což je již exaktní, staletími ověřený a nezpochybněný proces. Jinými slovy, pokud terapeut zjistí že za všechny problémy klienta může třeba "rozpojení yangu srdce a jinu ledvin", má k dispozici 18 století starý předpis "Odvar s huanglienem a ejiao" (čínské názvy léčebných substancí, obsažených ve směsi). No a to by bylo, aby to nezabralo, když již to takovou dobu na danou diagnózu působí.

@: recepce@tcmclinic.cz

Instagram Fecbook TCM Clinic

19.10.2021
Infoden formou webináře
Informační dny, kde se budete moci zeptat na vše, co Vás ke studiu Pěti dovedností zajímá. MUDr. Štefánia Ebenová,Ph.D. a Mgr. Aneta Gutwirtová Vás seznámí jak s odbornou náplní studia, tak Vás provedou studiem po stránce organizační.Máte-li o informační webinář zájem, prosím přihlaste se a zadejte svůj email, na který Vám bude den předem zaslaná pozvánka k připojení v Google Meet ( Vy můžete pozvánku otevřít v libovolném prohlížeči ). Kontaktní osoba Andrea Korseltová, akorseltova@tcminstitut.cz Příhlášky v odkazu.

10.10.2021
Základy tradiční čínské medicíny
Tradiční čínská medicína je silným nástrojem pro dosažení a udržení si dobrého zdraví v jakémkoliv věku. Už jen pochopení základů jejího fungování je klíčem k plnohodnotnému zdraví a také dlouhověkosti. Na semináři se dozvíte o principu Yinu a Yangu. Seznámíte se s pentagramem orgánů, fungováním energie Qi a toku krve Xue v těle. Teoretické informace budou doplněné praktickými radami, jak dosáhnout harmonie pomocí stravy, změnou životního stylu, cvičením, práce s myslí. Seminář je určen pro širokou veřejnost, která chce pochopit psychosomatické fungování lidského těla a je jí blízká přírodní medicína. Seminář zároveň může rozšířit nástroje odborníků i laiků, nabízejících služby v oblasti péče o zdraví. Více informací v odkazu.

9.10.2021
Qi Gong - zdravotní cvičení pro veřejnost
JEŠTĚ NĚKOLIK VOLNÝCH MÍST Třímodulový kurz pro kultivaci těla i duše Qi Gong - systém zdravotních a kultivačních cvičení se v posledních letech rychle rozšířil i do západního světa. Tento systém vychází z orientální definice, kdy zdraví není pouze nepřítomnost různých onemocnění, ale je to zejména potenciál k dalšímu růstu. Růst není možný bez předchozího “uklizení” různých nerovnováh, tělesných, emočních či mentálních bloků, které nám brání univerzálně se rozvíjet. Qi Gong a další formy cvičení nejsou novým náboženstvím a cvičit je mohou jak lidé věřící, tak ateisté či ti, kteří “něco tuší”. Systém je založený na detailní znalosti lidského organizmu a zásad jeho fungování. Přesněji se zabývá kultivací takzvaných “třech pokladů”, tedy kultivaci a ozdravení těla, regulaci dechu a práci s myslí. Ve starém čínském pojetí se rodíme s určitým energetickým potenciálem a záleží na každém z nás, jak s touto zásobárnou vitální energie naložíme. A stejně tak, jako u různých spotřebičů se v manuálu dozvíte, jak správně pečovat o akumulátor či baterii, je i pro správné fungování a rozvoj organizmu do svého plného potenciálu vhodné se o své zdroje řádně starat. Náš kurz je rozdělen do tří modulů ( semestrů ), které na sebe navazují, jsou však koncipovány tak, že se dá z rozjetého vlaku vystoupit na jakékoliv zastávce. Absolvent si vybere, kam až chce dle svých plánů a stanovených cílů dojít. Každý z modulů ( semestrů ) se skládá ze 4 víkendů s následnou dvouměsíční pauzou, potřebnou na procvičení a zažití nově naučené látky. Pro zodpovězení dotazů a udržení kontaktu se “strojvedoucími” bude kurz doplněn podpůrnými online setkáními formou webináře přes Google Meet. Více informací v odkazu.

5.10.2021
Zpevněme své energetické štíty proti virózám a nachlazení!
Naše tělo před průnikem patogenu chrání Wei Qi neboli Obranná Qi. Ta koluje v povrchové vrstvě organismu (mimo akupunkturní dráhy) a chrání tělo před vstupem škodliviny dovnitř. Lze ji přirovnat k imunitě. S podzimem přicházejí různé virózy a nachlazení. Však již nyní pediatři hlásí plné ordinace rýmujících a kašlajících dítek, které odpadly po pár dnech ve školkách a školách. Náš imunitní systém dostal v posledním roce a půl na frak. Mnohdy jsme měli omezené možnosti sportování i pobytu na čerstvém vzduchu. Restrikce se dotkly i obyčejného lidského setkávání, povídání s přáteli a pobývání v širším kruhu rodinném. Na silné imunitě se totiž nepodílí jen dobrá fyzička, ale také psychická pohoda. Dnes se na imunitu podíváme očima tradiční čínské medicíny. A hlavně na to, jak ji můžeme zase posílit a dostat se tak do skvělé kondice. Jdeme na to. Celý článek v odkazu.

28.7.2021
Mezidobí Země
Mezidobí Země tvoří předěl několika týdnů mezi jednotlivými ročními obdobími. Je to čas, kdy se energie odcházejícího období noří do Země, aby odtud posléze vyšly jako energie nového ročního období. Solární rok (Sui) má pevnou délku, a to 365 nebo 366 dní, která vychází z délky tropického roku a vymezuje dobu od jednoho zimního slunovratu k dalšímu. Každé roční období náleží jednomu elementu - Vodě (zima), Dřevu (jaro), Ohni (léto) a Kovu (podzim). Mezi těmito částmi roku jsou mezidobí, která náleží prvku Země. V těchto mezidobích se Qi zanořuje do Země, aby z ní vynesla na povrch kvalitu nadcházejícího období. Každý z elementů v roce vládne 72-73 dnů.