Ačkoliv by první měl být léčen "něčím na bolest" a druhý zase na žíly dolních končetin, je v čínské medicíně podána stejná bylinná směs, určená k "nadzvednutí yangové energie", tedy k zlepšení výživy hlavy (mozku) a odlehčení nohou. Samozřejmě spolu s pořádným vyspáním se v uvedeném případě.
Aby se správně poskládala diagnostická mozaika zohledňující hlavní onemocnění, vlivy okolí na něj, typ pacienta neboli "terén", na kterém se nemoc vyvinula, využívá se kombinace několika postupů:
Naslouchání - hodnotí kvalitu hlasu a další přídatné "zvuky" - dýchání, vzdychání, chrapot, atd.
Dotazování - palba otázek, mapující organizmus z pohledu tělesného, duševního i energetického. Jde o staletí kodifikovaný soubor dotazů, včetně takových, na které se běžně praktický lékař neptá - vztah k teplu či chladu, vztah k počasí, zhoršování se obtíží tou kterou emocí, denní dobou apod.
Pozorování - hodnotí se vzhled, celkový "esprit", jiskra v očích, držení těla (vše neprozradíme, abychom vás neovlivňovali v případě, že se k nám objednáte). Patří sem i pozorování jazyka, což je metoda rozvinutá v čínské medicíně do nečekaných detailů a spolu s pohmatem pulzu patrně nejvíce využívána. Diagnostika není jednoduchá, tedy terapeut se nedoví, který orgán je postižený a co mu je, jazyk reflektuje spíše celkový stav, který může za dané onemocnění. Ke stanovení správné léčby, která pouze nezatlačí příznaky, ale nemoc vyléčí, je tedy diagnostika z jazyka nezbytná.
Jazyk je pro terapeuta čínské medicíny otevřeným chorobopisem. V diagnostice se využívá již déle než dva tisíce let. Obyvatelé Tibetu se zdravili vypláznutím jazyka, což znamená asi tolik, jako "tak a nyní o mně již víš vše".Palpace - pohmat oblastí těla, kudy probíhají akupunkturní dráhy a na nich ležících bodů, sloužících jako signální světla nemocí. Eventuelně i pohmat problematických částí organizmu - břicha, bolavých nohou, apod.
Patří sem i další známá a na první pohled tajemná metoda vyšetření pulzu. Tato metoda je s spolu s vyšetřením jazyka metodou, bez které to v čínské medicíně nejde. Její zvládnutí je obtížnější, v rukou znalého diagnostika je však opět nástrojem k nezaplacení. Pohmat pulzu se provádí na obou zápěstích, která se rozdělí do tří sekcí. V každé sekci je místo pro vyšetření jedné části organizmu. Pozor, opět však nejde pouze o anatomické části, ale i o "části energetické a mentální". No a v každé sekci se rozeznávají tři hloubky palpace - povrchová, střední a hluboká. Vzhledem k tomu, že existuje 27 druhů pulzů (dle některých o trošku více), si můžeme vynásobit 3 sekce na zápěstí krát dvě zápěstí krát 3 hloubky palpace a to celé krát 27 druhů pulzů a získáme počet proměnných, které musí chudák terapeut sledovat. Naštěstí v praxi je systém trochu jednodušší.
Celý diagnostický proces potom ústí k sestavení diagnózy, znějící v duchu terminologie čínské medicíny. Odsud je již pouze krůček k správnému určení léčby, což je již exaktní, staletími ověřený a nezpochybněný proces. Jinými slovy, pokud terapeut zjistí že za všechny problémy klienta může třeba "rozpojení yangu srdce a jinu ledvin", má k dispozici 18 století starý předpis "Odvar s huanglienem a ejiao" (čínské názvy léčebných substancí, obsažených ve směsi). No a to by bylo, aby to nezabralo, když již to takovou dobu na danou diagnózu působí.